16 milionów Polaków ma wciąż daleko do punktu odbioru zamówienia. Mimo paczkomatozy…

2021-08-12 | 12:05

Dla prawie 16 mln Polaków najbliższy punkt odbioru paczki znajduje się w odległości ponad 10 minut pieszo. Same tylko paczkomaty InPost są wciąż poza zasięgiem 20 mln klientów, a w niektórych rejonach klienci muszą przejechać aż 27 km do najbliższego - wynika z raportu Automaty paczkowe i punkty odbioru w Polsce - nowa rzeczywistość świata dostaw opracowanego przez firmę dataplace.ai

Dynamiczny rozwój rynku odbioru paczek to efekt wzrostu popularności e-commerce. Wygodne paczkomaty i punkty odbioru paczek rywalizują z firmami kurierskimi. Jak faktycznie wygląda dostępność punktów odbioru paczek i paczkomatów w Polsce sprawdziła firma dataplace.ai - specjalizująca się w usługach typu “location intelligence”.

Z raportu Automaty paczkowe i punkty odbioru w Polsce - nowa rzeczywistość świata dostaw wynika, że na polskim rynku wciąż są miejsca, gdzie brakuje usług samoobsługowego odbioru zakupów. Najbliższy automat paczkowy lub punkt odbioru jest dalej niż 10 min spacerem dla 15 673 126 osób.

- Wbrew pozorom, niekoniecznie chodzi o mieszkańców wsi i małych miejscowości. Choć sieci punktów odbioru paczek najprężniej rozwijają się w dużych miastach, to z uwagi na dużą liczbę mieszkańców, rynek nawet tam jest wciąż daleki od nasycenia. Najmniejsze zagęszczenie punktów występuje w północno-zachodnim obszarze Polski

- zauważa Hubert Guzera, CEO i współzałożyciel dataplace.ai.

Wygodny dostęp do punktów odbioru - w odległości 10 minut pieszo - ma 21 354 455 osób. Największe skupiska punktów odbioru, oprócz miast, znajdują się w okolicach Warszawy i na południu kraju.

InPost najpopularniejszy mimo białych plam

Liderem jest firma InPost, jej paczkomaty zajmują 45 proc. powierzchni kraju względem analizowanych dostawców. Na podium znajduje się Żabka - 23 proc. i Poczta Polska - 16 proc.

Z punktu widzenia usługodawców, innowacje są równie ważne jak lokalizacje nowych punktów. InPost “nie dociera” - czyli wciąż nie jest szybko-dostępnym punktem - dla 20 626 353 potencjalnych klientów. Najwięcej (3 054 720) osób, które do najbliższego paczkomatu mają dalej niż 10 min pieszo, znajduje się w województwie mazowieckim. Kolejne jest województwo śląskie, w którym 2 583 279 mln osób nie ma szybkiego dostępu do paczkomatu. Co ciekawe, oba rejony zbudowały gęstą sieć, jednak są to tereny licznie zamieszkałe, o dużej powierzchni, dlatego wciąż jest tam przestrzeń dla nowych usług.

Najdalej do paczkomatu InPostu jest z obszaru, który znajduje się w województwie lubelskim i jest oddalony od najbliższego miasta - Chełma - o 27 km. W tej okolicy znajdują się takie wsie jak: Sarniak, Poniatówka, Huta, czy Turowiec.

Inni liderzy innego wyścigu

Silnym konkurentem InPostu jest sieć Odbiór w punkcie czy DHL. Sieci reprezentują kolejny trend widoczny na branżowej mapie. Oprócz własnych punktów stawiają na umowy z dostawcami, tworząc infrastrukturę składającą się z wielu niezależnych firm, budując tak rynkową przewagę. Dlatego udział w rynku DHL, licząc tylko własne punkty w miastach, nie przekracza 2 proc., jednak po dodaniu punktów, z którymi DHL ma podpisane umowy na usługi, jego udział w rynku rośnie do około 20 proc.

Największa liczba punktów odbioru

Dataplace.ai sprawdziła, w których miastach jest najwięcej punktów odbioru. Ranking układa się dokładnie według wielkości miast pod względem liczby mieszkańców: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław i Poznań.

Najpopularniejsze punkty odbioru paczek w wybranych miastach:

  • w Warszawie liderem jest Inpost (36 proc.), Żabka (31 proc.), DPD (12 proc.).
  • w Krakowie prowadzi Inpost (37 proc.), na kolejnych miejscach jest Żabka (35 proc.), Poczta Polska (12 proc.).
  • we Wrocławiu: Żabka (41 proc.), Inpost (37 proc.), Poczta Polska (10,4).
  • w Trójmieście: Inpost (39 proc.), Żabka Poczta (38 proc.) oraz Poczta Polska i DPD ( 9 proc.).

Najwięcej mieszkańców / paczkomat

Zaskoczeniem może być zwycięzca zestawienia 5 miast z największą liczbą mieszkańców na jeden paczkomat InPostu. Jest nim Wrocław z liczbą 2246 osób na paczkomat, następnie Warszawa z liczbą 2190 osób, Gdańsk 2171 osób, Kraków 2164 i Poznań z liczbą 2143 osób.

Tagi: Raport dataplace.ai Hubert Guzera
Oceń artykuł:

Źródło: dataplace.ai

16 milionów Polaków ma wciąż daleko do punktu odbioru zamówienia. Mimo paczkomatozy…

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.