15 lat polskiego rynku outletów

2017-12-06 | 14:25

Polski rynek centrów outlet świętuje w tym roku 15. rocznicę powstania. W grudniu 2002 pierwszych klientów przyjęło warszawskie FACTORY Ursus, będące wówczas pierwszym outletem w kraju. Na polskiej mapie outletowej znajduje się dzisiaj kilkanaście centrów, rozmieszczonych w różnych rejonach kraju - najwięcej w Polsce centralnej i na południu, choć w ostatnich latach przybyło ich również w zupełnie nowych lokalizacjach.

- Wyróżnikiem outletu jest bardzo dobra relacja jakości do ceny, bo klienci poszukują atrakcyjnych marek, za które chcą zapłacić mniej niż w tradycyjnych centrach handlowych. I to daje im outlet. Polityka cenowa, jakość towarów i wysokie standardy obsługi pozostają zawsze w centrum naszej uwagi

– mówi Bożena Gierszewska – Mroziewicz, Country Head NEINVER w Polsce.
 
NEINVER stworzył sieć centrów outletowych FACTORY (Warszawa: Annopol i Ursus, Kraków, Poznań, do niedawna również Wrocław) i zarządza nimi, korzystając z doświadczeń w siedmiu krajach europejskich. W ciągu minionych 15 lat, wartość sprzedaży w centrach w Polsce, w przeliczeniu na mkw., wzrosła średnio o 48%. Liczba klientów zwiększyła się prawie dwukrotnie. Na zakupy do jednego popularnego outletu przyjeżdża średnio 3,2 mln klientów rocznie.

Klucz powodzenia centrów outletowych

Centra radykalnie zmieniły swoje wnętrza, stając się miejscem nowoczesnych zakupów, z wielkoformatowymi witrynami, bardzo dobrą ekspozycją towarów, specjalnym oświetleniem i licznymi funkcjami dodatkowymi. W FACTORY funkcjonują profesjonalne pokoje dla rodziców z dziećmi, strefy relaksu, punkty ładowania urządzeń elektronicznych czy place zabaw i kina dla najmłodszych. W krakowskim centrum, zarządzanym przez NEINVER, powstaje właśnie największa strefa restauracyjna w polskich outletach.

- Dojrzałość rynku, zrozumienie konceptu przez klientów i doświadczenie w długofalowych relacjach – to klucz powodzenia centrów outletowych w Polsce. Sukces poszczególnych najemców dał odwagę innym. Dzięki temu portfolio outletowych marek jest coraz bardziej różnorodne

– mówi Magdalena Chachulska, Asset Management Director w NEINVER.

Klienci outletów to tzw. „smartshopperzy”, lubiący rozsądnie wydawać swoje pieniądze. Odwiedzają centrum rzadziej, ale robią bardziej kompleksowe zakupy, dla całej rodziny lub na cały sezon. W Polsce outlety zlokalizowane są na obrzeżach miast, a rozwój infrastruktury drogowej w ostatnich latach jeszcze znacząco je przybliżył.

Strategiczna obecność w outlecie

Jak mówią eksperci, rynek outletów w Polsce wciąż się zmienia. Najmocniejsza pozostaje oferta sportowa i modowa z segmentu mid-mass market, choć widać coraz większą obecność marek premium czy wręcz luksusowych, stanowiących uzupełnienie ogólnodostępnej oferty.

- Obecność w outlecie jest często wpisana w strategię działań danej firmy i stanowi część budowania pozycji marki, niejednokrotnie zaplanowana już na etapie produkcji nowej kolekcji, bo jak pokazuje doświadczenie, to bardzo dobry biznes.  Niektóre marki zaczynają ekspansję w danym kraju od  salonu outletowego, by dopiero w  kolejnym etapie rozwijać działalność w innych miejscach

– mówi Agnieszka Baczyńska, International Leasing Director w NEINVER.
 
W ofercie polskich outletów  przybywa najemców gastronomicznych, bo kafejki i restauracje stają się nieodłącznym elementem udanych zakupów.

Emocje i smartshopperzy

Komunikacja marketingowa Factory odbywa się na wielu płaszczyznach – od podstawowych kanałów reklamy zewnętrznej, radia i prasy kolorowej, poprzez dialog prowadzony w mediach społecznościowych, współpracę z „influencerami”, aż po działania określające tożsamość marki, budujące jej osobowość i wiarygodną historię.  

- Najważniejsze w dzisiejszych czasach jest „doświadczenie zakupowe”, które zaczyna się na długo przed fizyczną wizytą w centrum. Dostarczamy inspiracji i marzeń, robimy wszystko, aby klient zdecydował się na spełnienie ich właśnie u nas i miał poczucie, że otrzymał wszystko to, co obiecaliśmy mu zanim pojawił się w Factory

– mówi Wincenty Zawadzki, Marketing Manager NEINVER.

NEINVER rozpoczął działalność w Polsce w 2000 roku. Dwa lata później otworzył warszawskie FACTORY Ursus – pierwsze centrum outlet w kraju, a w kolejnych latach centra outletowe w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i warszawskim Annopolu.

Pierwsze FACTORY Ursus

FACTORY Ursus - pierwsze centrum outlet w Polsce – w ciągu 15 lat znacząco rozwinęło swoją ofertę. Po rozbudowie w 2015 roku nie tylko zyskało nowe przestrzenie, ale i gruntownie zmodernizowało dotychczasowe – w środku i na zewnątrz. Zbudowany został też parking podziemny i naziemny. A popularne marki z tzw. średniej półki, uzupełnia ofertą premium.

- Rozwiązania techniczne i architektoniczne, zastosowane w całym budynku FACTORY Ursus, stały się inspiracją dla zarządców innych centrów. Przykładamy ogromną wagę do zrównoważonego rozwoju – konsekwentnie inwestujemy w rozwiązania energooszczędne i rozwijamy tereny zielone wewnątrz i wokół centrum. W każdym aspekcie funkcjonowania nie czekamy na zmiany w otoczeniu, my je przewidujemy i wyprzedzamy

– podsumowuje Piotr Rębacz, dyrektor świętującego 15. Urodziny FACTORY Ursus.

Tagi:
Oceń artykuł:

Źródło: Neinver

zobacz więcej informacji o: Outlet FACTORY Poznań

15 lat polskiego rynku outletów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.