Polski rynek centrów outlet świętuje w tym roku 15. rocznicę powstania. W grudniu 2002 pierwszych klientów przyjęło warszawskie FACTORY Ursus, będące wówczas pierwszym outletem w kraju. Na polskiej mapie outletowej znajduje się dzisiaj kilkanaście centrów, rozmieszczonych w różnych rejonach kraju - najwięcej w Polsce centralnej i na południu, choć w ostatnich latach przybyło ich również w zupełnie nowych lokalizacjach.
- Wyróżnikiem outletu jest bardzo dobra relacja jakości do ceny, bo klienci poszukują atrakcyjnych marek, za które chcą zapłacić mniej niż w tradycyjnych centrach handlowych. I to daje im outlet. Polityka cenowa, jakość towarów i wysokie standardy obsługi pozostają zawsze w centrum naszej uwagi
– mówi Bożena Gierszewska – Mroziewicz, Country Head NEINVER w Polsce.
NEINVER stworzył sieć centrów outletowych FACTORY (Warszawa: Annopol i Ursus, Kraków, Poznań, do niedawna również Wrocław) i zarządza nimi, korzystając z doświadczeń w siedmiu krajach europejskich. W ciągu minionych 15 lat, wartość sprzedaży w centrach w Polsce, w przeliczeniu na mkw., wzrosła średnio o 48%. Liczba klientów zwiększyła się prawie dwukrotnie. Na zakupy do jednego popularnego outletu przyjeżdża średnio 3,2 mln klientów rocznie.
Klucz powodzenia centrów outletowych
Centra radykalnie zmieniły swoje wnętrza, stając się miejscem nowoczesnych zakupów, z wielkoformatowymi witrynami, bardzo dobrą ekspozycją towarów, specjalnym oświetleniem i licznymi funkcjami dodatkowymi. W FACTORY funkcjonują profesjonalne pokoje dla rodziców z dziećmi, strefy relaksu, punkty ładowania urządzeń elektronicznych czy place zabaw i kina dla najmłodszych. W krakowskim centrum, zarządzanym przez NEINVER, powstaje właśnie największa strefa restauracyjna w polskich outletach.
- Dojrzałość rynku, zrozumienie konceptu przez klientów i doświadczenie w długofalowych relacjach – to klucz powodzenia centrów outletowych w Polsce. Sukces poszczególnych najemców dał odwagę innym. Dzięki temu portfolio outletowych marek jest coraz bardziej różnorodne
– mówi Magdalena Chachulska, Asset Management Director w NEINVER.
Klienci outletów to tzw. „smartshopperzy”, lubiący rozsądnie wydawać swoje pieniądze. Odwiedzają centrum rzadziej, ale robią bardziej kompleksowe zakupy, dla całej rodziny lub na cały sezon. W Polsce outlety zlokalizowane są na obrzeżach miast, a rozwój infrastruktury drogowej w ostatnich latach jeszcze znacząco je przybliżył.
Strategiczna obecność w outlecie
Jak mówią eksperci, rynek outletów w Polsce wciąż się zmienia. Najmocniejsza pozostaje oferta sportowa i modowa z segmentu mid-mass market, choć widać coraz większą obecność marek premium czy wręcz luksusowych, stanowiących uzupełnienie ogólnodostępnej oferty.
- Obecność w outlecie jest często wpisana w strategię działań danej firmy i stanowi część budowania pozycji marki, niejednokrotnie zaplanowana już na etapie produkcji nowej kolekcji, bo jak pokazuje doświadczenie, to bardzo dobry biznes. Niektóre marki zaczynają ekspansję w danym kraju od salonu outletowego, by dopiero w kolejnym etapie rozwijać działalność w innych miejscach
– mówi Agnieszka Baczyńska, International Leasing Director w NEINVER.
W ofercie polskich outletów przybywa najemców gastronomicznych, bo kafejki i restauracje stają się nieodłącznym elementem udanych zakupów.
Emocje i smartshopperzy
Komunikacja marketingowa Factory odbywa się na wielu płaszczyznach – od podstawowych kanałów reklamy zewnętrznej, radia i prasy kolorowej, poprzez dialog prowadzony w mediach społecznościowych, współpracę z „influencerami”, aż po działania określające tożsamość marki, budujące jej osobowość i wiarygodną historię.
- Najważniejsze w dzisiejszych czasach jest „doświadczenie zakupowe”, które zaczyna się na długo przed fizyczną wizytą w centrum. Dostarczamy inspiracji i marzeń, robimy wszystko, aby klient zdecydował się na spełnienie ich właśnie u nas i miał poczucie, że otrzymał wszystko to, co obiecaliśmy mu zanim pojawił się w Factory
– mówi Wincenty Zawadzki, Marketing Manager NEINVER.
NEINVER rozpoczął działalność w Polsce w 2000 roku. Dwa lata później otworzył warszawskie FACTORY Ursus – pierwsze centrum outlet w kraju, a w kolejnych latach centra outletowe w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i warszawskim Annopolu.
Pierwsze FACTORY Ursus
FACTORY Ursus - pierwsze centrum outlet w Polsce – w ciągu 15 lat znacząco rozwinęło swoją ofertę. Po rozbudowie w 2015 roku nie tylko zyskało nowe przestrzenie, ale i gruntownie zmodernizowało dotychczasowe – w środku i na zewnątrz. Zbudowany został też parking podziemny i naziemny. A popularne marki z tzw. średniej półki, uzupełnia ofertą premium.
- Rozwiązania techniczne i architektoniczne, zastosowane w całym budynku FACTORY Ursus, stały się inspiracją dla zarządców innych centrów. Przykładamy ogromną wagę do zrównoważonego rozwoju – konsekwentnie inwestujemy w rozwiązania energooszczędne i rozwijamy tereny zielone wewnątrz i wokół centrum. W każdym aspekcie funkcjonowania nie czekamy na zmiany w otoczeniu, my je przewidujemy i wyprzedzamy
– podsumowuje Piotr Rębacz, dyrektor świętującego 15. Urodziny FACTORY Ursus.