Mimo że internet daje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej z dowolnego miejsca w kraju i na świecie - polscy sprzedawcy internetowi nie są równomiernie rozlokowani na mapie Polski. Z danych platformy Shoper wynika, że w mazowieckim, małopolskim i śląskim założono ponad 55 proc. wszystkich sklepów internetowych.
Wielka trójka, duża szóstka
Shoper przeanalizował dane z ostatnich 10 miesięcy dla ponad 10 tys. e-sklepów korzystających z platformy Shoper. Sklepy z mazowieckiego, małopolskiego i śląskiego odpowiadają aż za połowę sprzedaży w polskim internecie. Znaczy to, że pozostałe 13 łącznie generuje sprzedaż na poziomie tych trzech województw! Wśród goniących wielką trójkę wyróżniają się: wielkopolskie - ze sprzedażą wielkości prawie 10% - oraz dolnośląskie i kujawsko-pomorskie - po około 9 proc. każde. W efekcie, ponad 3/4 polskiego e-handlu koncentruje się w zaledwie 6 województwach.
Najmniej e-sklepów (nieco ponad 1 proc.) zlokalizowanych jest w województwie świętokrzyskim. Sklepy tam założone odnotowują też najniższą sprzedaż w Polsce, ich udział w całości e-sprzedaży w kraju wynosi niecałe 1 proc. Nieco lepiej radzą sobie sklepy w województwach opolskim i lubuskim.
Jedną z najpopularniejszych w Polsce kategorii e-sklepów jest odzież. Z danych Shoper wynika, że branża ta generuje najwięcej, bo aż około 20 proc. liczby wszystkich transakcji w polskim e-commerce. Na tle innych wyróżniają się też sklepy z kategorii "dom i ogród" oraz "zdrowie i uroda", które odpowiadają za nieco ponad 12 proc. sprzedaży ilościowej każda. Pod względem wartości sprzedaży prowadzą zaś sklepy z kategorii “dom i ogród” (prawie 20 proc.), “odzież” (prawie 15 proc.) oraz “elektronika użytkowa” (około 12 proc.).