Dla 66 proc. Polaków karty lojalnościowe to za mało

2018-04-23 | 08:57

Polacy to konsumenci bardziej lojalni wobec sieci spożywczych niż konsumenci z innych krajów, jednak ich przywiązanie do marki oparte jest głównie o czynniki pragmatyczne, takie jak szeroki wybór i dostępność produktów żywnościowych (47 proc.) oraz bliskość sklepu (46 proc.). Według badania przeprowadzonego przez TCC Global, aż 66 proc. ankietowanych przyznało, że oczekuje innych sposobów podziękowania za regularne zakupy, niż karta lojalnościowa. Ulubiony sklep ma im dostarczać inspiracji, a także wspierać w życiu codziennym.

Polacy są dużo bardziej lojalni wobec sieci spożywczych w porównaniu z konsumentami z innych krajów. Tylko 30 proc. ankietowanych deklaruje, że nie ma dla nich znaczenia czy sklep, w którym najczęściej robią zakupy zostanie zamknięty. Natomiast na 6 zagranicznych rynkach, gdzie również przeprowadzono to badanie, średnia wynosi już 45 proc.  

Wybierając miejsce na zakupy, Polacy decydują się przede wszystkim na sklep, w którym znajdą szeroki asortyment produktów spożywczych (47 proc.). Równie ważnym czynnikiem jest bliskość od miejsca zamieszkania (46 proc.), niskie ceny (40 proc.) i wysoka jakość produktów świeżych (39 proc.). Fakt, czy dany sklep oferuje kartę lojalnościową czy rabatową, nie odgrywa znaczącej roli (12 proc.).  

- Lojalność polskich konsumentów wobec sieci sklepów spożywczych, w których robią zakupy, jest powierzchowna i oparta na bardzo pragmatycznym podejściu. Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że karty lojalnościowe sieci sklepów spożywczych nie są głównym elementem budującym lojalność klientów i ich więzi z marką. Tu potrzebne są inne działania, oparte na zrozumieniu aspiracji i wartości, którymi kierują się konsumenci

– komentuje Bartłomiej Górzny z TCC Retail Marketing.

Konsumenci w Polsce korzystają z kart lojalnościowych średnio dwóch sieci spożywczych. Obecnie największą popularnością cieszy się „Moja Biedronka”, którą posiada aż 66 proc. ankietowanych. Jednak nic nie wskazuje na to, żeby karty lojalnościowe stymulowały skutecznie coś więcej niż lojalność transakcyjną. W Polsce tylko 42 proc. posiadaczy kart lojalnościowych deklaruje, że zmieniłoby swoje zachowania zakupowe po ich wycofaniu. Jedynie 1 proc. polskich konsumentów przestałby robić zakupy w danym sklepie, gdyby karta lojalnościowa nie była już w nim dostępna.

Aż 66 proc. ankietowanych oczekuje od sieci spożywczych czegoś więcej i chce być wynagradzana za swoją lojalność w inny sposób: 47 proc z nich oczekuje, że sklep będzie dostarczał im inspiracji jak gotować proste i zdrowie posiłki, pozwoli poznać kuchnie świata (33 proc.), będzie promować zdrowe nawyki żywieniowe wśród dzieci (27 proc.) oraz swoją działalnością wesprze lokalną społeczność (21 proc.).

- Dzisiaj dla konsumentów wybór miejsca na codzienne zakupy wiąże się z prowadzonym stylem życia. Dlatego klienci coraz częściej oczekują od swojego sklepu również tego, że będzie odpowiadał ich aspiracjom, inspirował i wzbudzał pozytywne emocje. Ponadto, oczekują również podziękowania za to, że regularnie odwiedzają dany sklep i robią w nim zakupy, jednak nie tylko w formie rabatów czy promocji, lecz także w warstwie emocjonalnej. Dzięki takiemu podejściu możemy wzmocnić lojalność polskich konsumentów oraz zbudować z nimi bardziej trwałą relację, nie opartą jedynie o niskie ceny, asortyment i lokalizację – mówi Bartłomiej Górzny z TCC Retail Marketing.

Tagi:
Oceń artykuł:

Źródło: TCC

Dla 66 proc. Polaków karty lojalnościowe to za mało

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.