Stawiamy na transparentność, zaufanie i partnerstwo

2023-11-15 | 08:00

Od 2014 zespół specjalistów firmy EXACO tworzy projekty w obszarze IT, które pozwalają firmom dynamiczniej rozwijać ich własne biznesy. Jak podkreśla w rozmowie z redakcją Andrzej Tabara, Dyrektor Operacyjny i Członek Zarządu EXACO - chcemy, aby nasi klienci widzieli w nas konsultanta i doradcę z dużym doświadczeniem, a nie tylko firmę, która napisze oprogramowanie.


 

EXACO od niemal 10 lat tworzy dla firm innowacyjne projekty w obszarze IT. Jak w praktyce wygląda proces tworzenia oprogramowania? Jakie technologie i narzędzia stosowane są w Państwa pracy, aby realizować cele stawiane przez klientów?

Proces wytwórczy oprogramowania składa się z kilku kluczowych etapów. Pierwszym z nich jest zrozumienie wymagań, w którym zespół inżynierów oprogramowania i analityków pracuje nad zrozumieniem dokładnych wymagań klienta. Wspólnie omawiają cele projektu, funkcjonalności, interfejsy użytkownika itp. Często odbywają się warsztaty z klientem tzn. discovery phase, gdzie omawiamy funkcjonalności i wymagania klientów. Kolejną fazą jest projektowanie - na tym etapie inżynierowie projektują strukturę oprogramowania, tworzą diagramy, modele baz danych i planują architekturę. Także projektujemy interfejs użytkownika (UX/UI) czyli tak zwany “flow” aplikacji, szkice, ekrany, architektura informacji. W dalszej kolejności przechodzimy do implementacji. Jest to etap, w którym programiści rozpoczynają pisanie kodu. Wybór konkretnych technologii zależy od wymagań projektu. W Exaco piszemy oprogramowanie w językach Java, PHP Symfony, Magento oraz wersje mobilne, czyli Flutter i bezpośrednio natywnie pod system iOS i Android. Po napisaniu kodu, oprogramowanie przechodzi przez proces testowania. Mogą być stosowane różne techniki testowania, w tym testy jednostkowe, testy integracyjne i testy akceptacyjne, aby upewnić się, że oprogramowanie działa zgodnie z oczekiwaniami. Gdy oprogramowanie przechodzi testy i jest gotowe do użycia, jest wdrażane na serwerach lub dostarczane klientowi. Mogą być wykorzystywane narzędzia do automatycznego wdrażania i zarządzania infrastrukturą, takie jak Docker, Kubernetes itp. Po wdrożeniu zespół może nadal świadczyć wsparcie techniczne, naprawiać błędy, dostarczać aktualizacje i nowe funkcje w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klienta. W Exaco działa zespół Service Desk, czyli druga linia wsparcia, która monitoruje oraz utrzymuje wytworzone aplikacje, oraz infrastrukturę. W Software House'ach stosuje się różnorodne narzędzia i technologie w zależności od projektu. Oto niektóre przykładowe narzędzia i technologie, które mogą być wykorzystywane:

  • Systemy kontroli wersji umożliwiające śledzenie zmian w kodzie.
  • Narzędzia do testowania, służące do przeprowadzania różnego rodzaju testów aplikacji.
  • Narzędzia do automatyzacji wdrażania.
  • Narzędzia do komunikacji i współpracy w zespole, takie jak Slack, Jira, Confluence, GitLab itp.

Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy projekt może mieć swoje unikalne wymagania, a zespół Software House'u dostosowuje swoje podejście i narzędzia do konkretnego projektu oraz oczekiwań klienta.

Jak oceniają Państwo zmiany technologiczne zachodzące  na przestrzeni minionej dekady. Czy AI, o której zastosowaniach ostatnio jest coraz głośniej, ma także przełożenie na realizowane przez Państwa projekty - jeśli tak, to w jaki sposób?

W minionej dekadzie nastąpiło bardzo dużo zmian pod kątem technologii i ogólnie wytwarzania oprogramowania. Powstało wiele nowych języków programowania, bibliotek, rozwiązania chmurowe, uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja. Rozwój sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego pozwolił na osiągnięcie znaczących postępów w dziedzinach, takich jak przetwarzanie języka naturalnego, rozpoznawanie obrazów, analiza danych, czy automatyzacja procesów biznesowych i wiele innych. W Exaco, AI pomaga nam w tworzeniu spersonalizowanych doświadczeń użytkowników w aplikacjach i serwisach, poprzez analizę zachowań i preferencji użytkowników. Dodatkowo pomaga w analizie dużych zbiorów danych, znajdowaniu wzorców, prognozowaniu trendów i podejmowaniu decyzji biznesowych na podstawie danych. Na przełomie ostatnich lat zmieniło się także podejście do procesu wytwórczego oprogramowania. Model kaskadowy został zastąpiony zwinnym podejściem do wytwarzania oprogramowania, czyli metodyką Agile. Implementacja aplikacji jest podzielona na krótkie fazy tzw. sprinty gdzie przykładowo co dwa tygodnie jesteśmy w stanie klientowi zaprezentować kolejne, nowe funkcjonalności.Powstało również wiele nowych ról w IT w ostatniej dekadzie np. Scrum Master, Product Owner, Data Analyst, DevOps enginner, UX/UI designer.

Które ze zrealizowanych przez Państwa wdrożeń warto wymienić? Czy któreś z nich stanowiło szczególne wyzwanie?

Od kilku lat rozwijamy aplikację lojalnością “Mój Carrefour”, stworzyliśmy portal szkoleniowy “Akadomia” dla firmy Bricoman oraz wspólną aplikację dla grupy 3W i firmy Tadmar “Kompas Inwestycji”, która wspomaga przedstawicieli handlowych w efektywnym zarządzaniu inwestycjami poprzez umożliwienie kontroli i odpowiedniego zatowarowania. Dodatkowo mamy w portfolio kilka projektów e-commerce, tematy z zakresu płatności oraz właśnie blockchain’u. Każdy z projektów jest inny i faktycznie wiąże się z różnymi wyzwani. Najważniejsze, aby zrozumieć wymagania klienta, które są często niezdefiniowane i zmieniane w czasie pracy. Kolejnym wyzwaniem jest komunikacja między zespołami, często też złożoność technologiczna, brak właśnie wizji produktu. Z naszej strony oprócz zrozumienia wymagań bardzo ważne jest zrozumienie całościowe biznesu klientów, potrzeb, oczekiwań od rynku, konkurencyjności oraz tego, jak możemy mu w tym pomóc i dobrać najlepsze rozwiązania, aby osiągnąć sukces projektu.

W jaki sposób możecie pomóc firmom działającym w branży RETAIL w rozwoju ich biznesu, w optymalizacji procesu pracy lub pozyskaniu nowych klientów?

Na przykład tworzymy aplikacje lojalnościowe, aplikacje do szkoleń pracowników, czy właśnie aplikacje do wspomagania przedstawicieli handlowych w zarządzaniu inwestycjami, szybszą kontrolą i zakupami. Dodatkowo platformy e-commerce oraz mobilne aplikacje sklepowe, które umożliwiają firmom RETAIL sprzedaż swoich produktów online, otwierają także nowe kanały dystrybucji i pozwalają na dotarcie do klientów na całym świecie. Napisaliśmy system do automatyzacji procesu składowania, kompletacji zamówień i monitorowania stanów zapasów. To przyczynia się do efektywnego zarządzania zasobami i uniknięcia niedoborów. Często też używamy narzędzi do analizy danych, które pomagają firmom zrozumieć preferencje klientów, przewidywać trendy sprzedażowe i oferować spersonalizowane rekomendacje produktów. Wykorzystując nasze doświadczenie w branży RETAIL, dobieramy odpowiednią technologię i narzędzia do klienta w celu szybszej realizacji odpowiednich procesów a nawet często całej digitalizacji przedsiębiorstwa. Często uczymy klientów, aby zrobić tylko wersję MVP (minimum viable product), czyli minimalną wersję produktu, którą firma może wypuścić na rynek i przetestować. Następnie zbieramy dane i robimy kolejne iteracje. Pozwala to dość szybko zweryfikować pomysł oraz zmniejszyć koszty inwestycji. Średnio po dwóch lub trzech miesiącach aplikacja z kluczowymi do przetestowania funkcjonalnościami jest gotowa.

Co jest dla Państwa istotne we współpracy z kontrahentami? O czym warto, aby pamiętali potencjalni klienci przed przystąpieniem do współpracy?

Przede wszystkim transparentność we współpracy, zaufanie i partnerstwo. Cały czas analizujemy wymagania i funkcjonalności, dostosowujemy się do potrzeb klienta, na bieżąco prezentujemy zaimplementowane rozwiązania i testujemy je. Chcemy, aby nasi klienci widzieli w nas konsultanta i doradcę z dużym doświadczeniem, a nie tylko firmę, która napisze oprogramowanie. Po wdrożeniu i okresie gwarancji cały czas jesteśmy w stanie świadczyć usługi monitoringu i utrzymania aplikacji oraz odpowiednich środowisk. Podczas wytwarzania oprogramowania stosujemy najlepsze praktyki, wzorce projektowe oraz unikamy długu technologicznego.

Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.

Tagi: Exaco Andrzej Tabara
Oceń artykuł:

Fot: EXACO Źródło: EXACO

Stawiamy na transparentność, zaufanie i partnerstwo

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.