Łukasz Wołek, Internet ASAP: Święty Graal marketingowców jest w internecie

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-03-23 | 08:00
Już 21 i 22 maja w Krakowie odbędzie się kolejna edycja konferencji Internet ASAP. Jej celem jest przekazanie wiedzy z zakresu e-­marketingu i e-­commerce osobom zajmującym kluczowe stanowiska w działach marketingu i IT. O zintegrowanej komunikacji marketingowej i internecie jako jej osi rozmawiamy z Łukaszem Wołkiem, twórcą konferencji Internet ASAP.

Co to jest zintegrowana komunikacja marketingowa?
To koncepcja, zgodnie z którą cała komunikacja marketingowa jest nie tylko spójna (np. billboard pokazuje to samo co gazetka), ale stanowi całościowy system: billboard, gazetka, serwisy WWW, materiały POS, serwisy społecznościowe, aplikacje mobilne – wszystko to ze sobą współgra, dany komunikat na danym nośniku wynika z wcześniejszego i prowadzi do późniejszego. Umożliwia gromadzenie danych na przyszłość i dokładny pomiar wyników. Dzięki temu osiągamy synergię, a przez to – znacząco wyższą efektywność, także kosztową. Przynajmniej taki jest ideał.
Dlaczego tak szeroki temat na konferencji dotyczącej internetu?
Od lat marketerzy szukają metod rzeczywistej zintegrowanej komunikacji marketingowej. – Jest jak święty Graal marketerów – ilekroć zamajaczy na horyzoncie, zaraz znika wśród sklepowych półek, w szumie informacyjnym. Ostatnio jesteśmy jednak świadkami powstania szeregu nowych zjawisk, które – naszym zdaniem – prowadzą do głębokiej zmiany jakościowej, w kierunku autentycznej integracji komunikacji marketingowej na co dzień, nie tylko przy gigantycznych budżetach. Wszystkie one łączą się z jednym hasłem: sieć.
Jakie to zjawiska?
Możemy mówić o drobnych ulepszeniach, kolejnych, niemal codziennych wynalazkach. Można wymieniać ich wiele: Praktyczne wdrożenia augmented reality, czyli rozszerzonej rzeczywistości. Mechanizmy promocji oparte na grach i rywalizacji. Umocnienie pozycji całej plejady serwisów społecznościowych – dziś prócz hegemonii Facebooka, musimy się liczyć ze wzrostem znaczenia Twittera, kolejnymi możliwościami Instagrama i Pinteresta, czy rosnącą popularnością Tumblra, który dla marketerów wciąż jest nieznanym lądem, chociaż użytkownicy – nasz „target” już dawno go zajął. Dalej, gwałtowny wzrost możliwości analizy i planowania reklam w internecie. Możliwości łączenia emisji reklam, kontaktów osobistych, społecznościowych i zakupów w procesy-ścieżki i cykle. Wreszcie rewolucyjne rozwiązania z zakresu komunikacji bliskiego zasięgu, umożliwiające przesyłanie komunikatów, czy aktywowanie aplikacji w telefonie klienta w momencie, gdy będzie znajdował się w określonym miejscu w sklepie czy galerii handlowej. Dzięki tym zmianom dojrzeliśmy już chyba do radykalnej zmiany jakościowej w marketingu.
To znaczy?
Wszystkie te nowe narzędzia – podobnie jak i stare – to na razie rozsypane klocki. Musimy nauczyć się z nich budować trwałe i efektywne konstrukcje. Różnica między „dawnymi a nowymi czasy” jest taka, że teraz mamy niemal pełne usieciowienie komunikacji. Sieć przenika przez całość komunikacji marketingowej. Wyobraźmy sobie reklamę video w galerii handlowej. To jest zarówno digital signage, jak i ambient. A może być grą (jak to kiedyś zrobił Red Bull integrując nośniki reklamowe z konsolami), miejscem kontaktów społecznościowych (jak fotobudki, którymi często się posługujemy) i oczywiście reklamą video. I kamerą internetową – właściwie wszystkim, co sobie wymyślimy. Wszystko może być spójne, prowadzone w czasie rzeczywistym i dające realne korzyści klientowi. Przy tym połączenie wszystkich tych narzędzi w sieci umożliwia szybkie reakcje na zmiany, a nawet dostosowywanie niektórych cech i zdarzeń kampanii do konkretnego użytkownika. Bez tej elastyczności skomplikowane mechanizmy promocji po prostu nie nadążałyby za klientem.
Czyli to właśnie agencje interaktywne będą teraz wiodły prym w marketingu?
Chyba już biorą. Rośnie liczba nagród przyznawanych takim agencjom za projekty cross mediowe, łączące światy offline i online. Myślę, że agencja interaktywna powinna potrafić spiąć nawet najbardziej odległe dziedziny komunikacji, bo to ona ma kompetencje i narzędzia. Przykładem może być historia naszych agencji. Zaczynaliśmy z Eurą 7 jako firma projektująca serwisy WWW, potem aplikacje i inne formy. W pewnym momencie klienci sami zaczęli pytać o media społecznościowe, kampanie promocyjne, eventy – tak powstała druga agencja, Abanana. Obecnie jednak tak trudno oddzielić obszar kompetencji technicznych, od obszaru kompetencji społecznych, marketingowych, czy kreacji, że oba zespoły – liczące łącznie kilkadziesiąt osób, współpracują ze sobą niezwykle ściśle.
Wiele pan mówił o narzędziach. Czy to właśnie o nich będzie najwięcej na konferencji Internet ASAP?
Również, ale nie jedynie: Agnieszka Zerka z Eyetracking.pl zaprezentuje nowatorskie badania odbioru treści w Internecie, łączące tradycyjny eyetracking z neurologią. Marcin Szczupak z Press-Service Monitoring Mediów będzie wyjaśniał które, z tak licznych obecnie – wskaźników działalności komunikacyjnej warto mierzyć i do czego je stosować. Przedstawiciele Online Advertising Network powiedzą, jak i do czego może się na nowo przydać reklama odsłonowa, której koniec już wiele razy wieszczono. Chcemy też zaprezentować nowinki technologiczne, np. z zakresu digital signage czy niskoenergetycznego Bluetootha i kilka case studies z naszej własnej praktyki – a czytelnicy Galerii Handlowych wiedzą, że mamy co pokazać. Ale najwięcej spodziewamy się po „gwiazdach” konferencji.
Jakie to gwiazdy?
Wśród prelegentów nie braknie ani uznanych autorytetów marketingu, ani święcących sukcesy praktyków z wielkich firm. Wśród tych pierwszych usłyszymy m.in. prof. Roberta Kozielskiego, wykładowcę, autora ponad 100 publikacji. Pod jego redakcją ukazała się między innymi książka „Wskaźniki marketingowe”. Kozielski pracował m.in. z Unilever, Microsoft, Hewlett-Packard, Danone, Johnson&Johnson, Bayer, mBank, Aflofarm, Telekomunikacja Polska S.A., Polpharma, Merck, Abbott, BRE Bank, czy LOTOS.
Z kolei Maciej Tesławski, z marketingiem związany od 1991 r. działał w sieciowych agencjach reklamowych, doradzał m.in. British American Tobacco, Oplowi, Nestle, Orlenowi czy Volvo. Obecnie niezależny konsultant i wykładowca. Autor książek „Strategia marketingowa” i „Lojalność konsumenta”.
Aleksandra Chojnacka i Karolina Kobiela pracują w Amrest – firmie prowadzącej marki KFC, Pizza Hut, Burger King i Starbucks. Chojnacka skupia się na integrowaniu środowiska on-line z off-line oraz przekładaniu kampanii digitalowych na bezpośrednie wyniki sprzedażowe. Kobiela odpowiada za całość działań digital Amrestu w Europie Środkowej. Prowadzi blog o technologiach mobilnych na GoMobi.pl
Łukasz Wala zajmuje się marketingiem online marek Tymbark, Kubuś, Tiger i Lubella. Realizował kampanie nagradzane w konkursach branżowych (IAB MIXX Awards, Golden Arrow, Impactor, Effie). Odpowiedzialny za wdrożenie kilkunastu aplikacji mobilnych, pobranych łącznie ponad 3 miliony razy. Współtwórca największej strony FMCG na polskim Facebooku – Tymbark. Łączy głębokie podejście analityczne z kreatywnością, a w tzw. wolnym czasie prowadzi blog digitaldread.pl. Na pewno dużą wartością tej konferencji jest to, że każdy będzie mógł porozmawiać z tymi wybitnymi specjalistami osobiście, także „po godzinach” – na imprezie integracyjnej.
Zapowiada się naprawdę ciekawie!
Tak, sam nie mogę się doczekać. Zapraszam do Krakowa na 21 i 22 maja.
Łukasz Wołek jest dyrektorem zarządzającym agencją Eura7 będącej organizatorem konferencji Internet ASAP. Patronem medialnym wydarzenia jest m.in. magazyn Galerie Handlowe oraz portal Galeriehandlowe.pl.
Tagi:
Oceń artykuł:

Łukasz Wołek, Internet ASAP: Święty Graal marketingowców jest w internecie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.