Zofia Stryjeńska „Chleb prawie że powszedni. Kronika jednego życia”

2017-02-15 | 08:00
<p>Zofia Stryjeńska przy pracy nad panneau do pawilonu polskiego na Międzynarodową Wystawę Sztuk Dekoracyjnych i Przemysłu Wsp&oacute;łczesnego w Paryżu, 1925 r. (fot. archiwum rodziny Stryjeńskich)</p>

Była utalentowaną artystką dwudziestolecia międzywojennego. Ilustratorką, graficzką, malarką, projektantką zabawek oraz plakatów. Nazywana przez ówczesne społeczeństwo „Księżniczką Polskiego Malarstwa” czy „Boginką Słowiańską”. Kim była Zofia Stryjeńska?

Portret artystki
Urodziła się w 1891 roku w Krakowie, a zmarła w 1976 roku w Genewie. Większość swojego życia związała z Warszawą, choć wychowała się w krakowskim środowisku. W 1909 roku rozpoczęła naukę w prywatnej szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet Marii Niedzielskiej w Krakowie. Dwa lata później, jako Tadeusz Grzymała kontynuowała naukę w monachijskiej ASP (nie przyjmowano wtedy kobiet). Pierwszym mężem Zofii został Karol Stryjeński, z którym zamieszkała w Zakopanem w latach 1921-1927. Pełnił on wówczas rolę Dyrektora Szkoły Przemysłu Drzewnego. Doczekała się trójki dzieci – dwóch synów i córki, które po rozstaniu z mężem wychowywała samotnie.

W 1918 roku została członkiem Warsztatów Krakowskich jako projektant zabawek i grafik. Działa także w grupie „Rytm” założonej w 1922 roku przez Eugeniusz Zaka, Henryka Kunę i Wacława Borkowskiego. Promowali oni idee klasycyzmu połączone z twórczym folklorem. Jej twórczość miała silny wpływ na sztukę lat 20 i 30 ubiegłego wieku. Hasła tego okresu to czyn, odrodzenie, życie, istnienie. W sztuce przejawiała się chęć powrotu do tradycji po wydarzeniach I wojny światowej i pędzie ku nowoczesności, postępowi technicznemu. Artyści korzystali z elementów neoklasycystycznych i folkloru góralskiego.

Najważniejsze prace i sukcesy
W środowisko artystyczne została wprowadzona przez męża. Z tego okresu pochodzą jej pierwsze obrazy – „Świt”, „Po burzy”, „Wykroty”. Malarka tworzyła także ilustracje do „Trenów” Jana Kochanowskiego. Jest autorką cyklu opowiadającym o bogach słowiańskich oraz „Młoda Polska Wieś”. W 1925 roku otrzymała nagrodę podczas paryskiej wystawy Sztuki Dekoracyjnej za ilustrację książkową, plakat, tkaninę, malarstwo ścienne. Brała udział w dekoracji statków „Batory” i „Piłsudski”. Jej twórczość cechowała się humorem i ironią – Zofia Stryjeńska nie lubiła ograniczeń. Wyróżniała się inteligencją, błyskotliwością oraz indywidualnym stylem artystycznym. Prywatnie była nieśmiała i zakompleksiona.

Tagi:
Oceń artykuł:

Fot: Archwium Rodziny Stryjeńskich

Zofia Stryjeńska „Chleb prawie że powszedni. Kronika jednego życia”

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.