W przyszłym roku wartość e-sportu ma osiągnąć miliard dolarów

2017-10-24 | 09:00

Nowoczesne technologie zmieniają każdą dziedzinę życia społecznego i gospodarczego. Dotyczy to również sportu. Takie technologie jak VR (wirtualna rzeczywistość), ale też rozwój platform OTT wpływają nie tylko na doznania kibiców, ale też działalność klubów i organizacji sportowych.

Raport „Deloitte’s sports industry starting lineup. Trends expected to disrupt and dominate 2017”, przygotowany przez firmę doradczą Deloitte, prognozuje, że wartość e-sportu do 2018 roku sięgnie miliarda dolarów w skali globalnej.

Pieniądze poza stadionem

Raport Deloitte zawiera trendy, które będą wpływać na kształt biznesu sportowego.

– Koncentrują się one przede wszystkim na technologiach, które mają ogromny wpływ na to w jaki sposób będą funkcjonować kluby i organizacje sportowe. Ale nie tylko - oddziałują również na zachowania i zaangażowanie kibiców, którzy coraz częściej wybierają śledzenie wydarzenia sportowego w Internecie niż na stadionie

– mówi Marcin Diakonowicz, Partner w Deloitte Lider Sport Business Group.

VR w domu, AR na stadionie

Technologiami, które mają i będą mieć rewolucyjny wpływ na kształt biznesu sportowego są m.in.: kamery 360 stopni, AR (rozszerzona rzeczywistość) czy VR (wirtualna rzeczywistość). Zdaniem autorów raportu wirtualna rzeczywistość może odmienić świat kibicowania. Umożliwia ona obejrzenie widowiska sportowego w doskonałej jakości bez wychodzenia z domu, śledząc przebieg meczu lub zawodów „tuż przy boisku”, w rzeczywistości nie ruszając się z własnej kanapy. Jedynym, co jest do tego potrzebne są VR-owe okulary oraz smartfon z odpowiednią aplikacją. To z kolei niesie za sobą bardzo określone konsekwencje. Organizacje sportowe muszą wkładać dużo więcej wysiłku niż dotychczas w przyciągniecie na stadiony kibiców. Szczególnie tych, którzy dopingują drużynom i sportowcom spoza miejsca ich zamieszkania. Szacuje się, że w USA ponad połowę kibiców stanowią właśnie takie osoby.

– VR zachęca do oglądania meczów w domu, ale z kolei AR może wzbogać doświadczenia w oglądaniu wydarzeń sportowych na żywo. Wystarczy wspomnieć, że ta technologia umożliwia poinformowanie kibiców o tym, gdzie siedzi ich przyjaciel na tym samym stadionie lub dostarczanie statystyk dotyczących graczy w czasie rzeczywistym

– mówi Wiesław Kotecki – Experience Design Director w Deloitte Digital.

Ważnym elementem przyciągania kibiców na stadiony są również programy lojalnościowe oraz personalizacja świadczonych usług. Może to mieć szczególnie duże znaczenie dla kibiców z pokolenia milenialsów.

Wirtualna rzeczywistość wpływa również na rozwój samych sportowców poprzez wzbogacanie programów treningowych. Dzięki VR analiza postępów graczy staje się o wiele bardziej efektywna. Sportowiec może wraz z trenerem przeanalizować swój ostatni występ i ocenić to, co zrobił źle i nad którymi elementami musi popracować.

Ewolucja mediów sportowych

Raport Deloitte prognozuje, że w najbliższym czasie przybywać będzie platform OTT kierowanych do kibiców sportu. Przykładem jest koncern Walt Disney Company, który zainwestował w firmę BAMTech zajmującą się technologiami streamingu internetowego i obsługą tego typu serwisów. W przyszłości BAMTech ma stworzyć wraz z należącą do Disneya telewizją ESPN nowy serwis streamingowy tylko z treściami sportowymi.

Zdaniem ekspertów Deloitte media nietradycyjne będą agresywnie walczyć o prawa sportowe, czego przykładem jest Twitter transmitujący rozgrywki ligi NHL. Prawdopodobnie podobna strategia będzie realizowana również przez Amazon czy Apple.
Analityka danych i Big Data

Analiza danych w sporcie ma długą tradycję, ale w przyszłości jeszcze bardziej zwiększy się zakres ich wykorzystywania dzięki zaawansowanym narzędziom analitycznym, takim jak Big Data. W biznesie sportowym wciąż istnieją niewykorzystane źródła danych, które pozwolą zwiększyć przychody, osiągać lepsze wyniki sportowe i wzbogacić doświadczenia kibiców.

Jednocześnie należy pamiętać, że otwarcie sportu na rewolucję technologiczną naraża tę branżę na większe ryzyko cyberprzestępczości. Ataki mogą być przeprowadzane w celu zdobycia przewagi konkurencyjnej czy przejęcia wrażliwych danych finansowych, w tym o zarobkach graczy. Dlatego branża sportowa, tak jak wszystkie inne, powinna wdrożyć nowe strategie obronne w obliczu rosnącego zagrożenia cyberataków.

Pieniądze poza stadionem

Raport Deloitte przewiduje, że drużyny i organizacje sportowe coraz częściej będą szukać możliwości zwiększenia przychodów poza działalnością stricte sportową. Nowe i zmodernizowane stadiony inicjują kreowanie nowego otoczenia, obejmującego hotele, restauracje, powierzchnie biurowe i sklepowe. Oprócz dywersyfikacji działalności firmom z branży sportowej daje to możliwość zdobycia wiedzy o tym, jak kibice spędzają czas przed i po wydarzeniach sportowych, które oglądają. W USA takie nowe dzielnice wokół stadionów powstały lub powstają w Atlancie, Bostonie, Los Angeles i San Francisco.

Alternatywnym źródłem przychodów stają się również nowe dyscypliny sportu związane z nowoczesnymi technologiami: eGaming czy wyścigi dronów. – Dzięki inwestycjom w te nowe dyscypliny, branża sportowa zyskuje szansę na dotarcie do nowej generacji kibiców, dla których sport jest ściśle powiązany z technologiami – mówi Marcin Diakonowicz.

Zaangażowanie społeczne na nowym poziomie

Sportowcy od dawna wykorzystują swoją popularność do wspierania ważnych inicjatyw społecznych, takich jak walka z rakiem czy działalność na rzecz dzieci. Zdaniem ekspertów Deloitte poziom ten będzie wzrastał i dotykał nowych obszarów, chociażby takich jak walka z niesprawiedliwością, nierównością społeczną czy rasową. Działania całej branży sportowej będą się koncentrować wokół zwalczania nieprawidłowości i korupcji w sporcie. Jednym z przykładów jest powołanie inicjatywy Sport Integrity Global Alliance (SIGA), której zadaniem jest przeprowadzenie reform w zakresie zarządzania i sprawozdawczości finansowej w branży sportowej. Jednym z współzałożycieli SIGA jest Deloitte.

Tagi:
Oceń artykuł:

Źródło: Deloitte

W przyszłym roku wartość e-sportu ma osiągnąć miliard dolarów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.